Behandelingen

Een osteopaat onderzoekt niet alleen de regio waarin de klacht optreedt, maar tevens het hele lichaam en gaat daar aan het werk waar hij de oorzaak aantreft. Osteopathie is een manuele geneeskunde, dat wil zeggen dat een osteopaat bij de behandeling alleen de handen gebruikt. Apparaten of medicijnen komen er niet aan te pas. De behandeling stimuleert het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

behandelingenOsteopaten behandelen de mechanische onderdelen van een ziekte. Rugpijn, een klacht die bij vier op de vijf mensen voorkomt, wordt het meest behandeld. Er zijn echter veel meer storingen die pijn in het bewegingsapparaat kunnen veroorzaken. Hoofdpijnen en pijn in de nek en schouder kunnen door osteopathie behandeld worden. Elke gewrichtspijn, zoals in de heup, knie, enkel, voet, pols, elleboog, schouder en rib kan baat hebben bij een behandeling. Veel vrouwen vinden tijdens hun zwangerschap, wanneer de verandering in het lichaam pijn en ongemakken veroorzaakt, verlichting na een behandeling door een osteopaat.

Sporters op ieder niveau kunnen ook baat hebben bij een behandeling. Sommigen willen graag zo spoedig mogelijk weer verder met hun sport na een blessure. Anderen hebben misschien problemen die niet zichtbaar zijn, maar die hen wel belemmeren om optimaal te functioneren en zodoende slechter presteren. Zij krijgen een toegespitste behandeling zodat zij hun sportieve doelen kunnen bereiken.

Osteopaten kunnen patiënten helpen na een operatie, met name wanneer het lichaam van de patiënt niet kan wennen aan de veranderingen in het lichaam. Osteopaten kunnen lichamelijke klachten bij mensen van alle leeftijden behandelen, van een trauma bij de geboorte, chronische middenoorontsteking bij jonge kinderen tot arthritis bij ouderen. Zo kan het zijn dat darmkrampjes bij baby's veroorzaakt worden doordat bij de geboorte hun schedelbasis te weinig ruimte heeft in het geboortekanaal. Daardoor kan een zenuw of bloedvat in de verdrukking raken. Door het hoofdje te behandelen, verdwijnen de krampjes.

Een osteopaat diagnosticeert en behandelt klachten welke veroorzaakt zijn door een blessure, stress of een andere oorzaak, om zo het menselijk lichaam zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Wanneer ons systeem in harmonie en in balans is, net zoals een goed afgestelde motor, functioneert het lichaam met een miniem aan slijtage, stress en energie verbruik. Zo zal het meer energie overhouden voor het leven zelf.

Eerste bezoek:

Een eerste bezoek aan een osteopaat zal op dezelfde manier verlopen als een eerste bezoek aan een huisarts. De osteopaat zal eerst willen weten wanneer de klachten zijn begonnen en hoe ze zijn ontstaan. Hij of zij zal een uitgebreide ziektegeschiedenis oftewel anamnese maken en zo een indruk krijgen van het ziektebeeld en de huidige behandelwijzen.

eerste bezoekEen geregistreerd osteopaat is in staat om een regulier onderzoek uit te voeren en een diagnose te stellen. Dit is belangrijk, want de patiënt is misschien nog niet eerder naar de dokter geweest. Osteopaten zijn opgeleid om klachten aan te kunnen tonen die een andere behandeling nodig hebben of door de huisarts behandeld moeten worden. Vanaf het begin van zijn opleiding heeft de Osteopaat een fijngevoeligheid in zijn vingers ontwikkeld. Het postuur van de patiënt en de structuur van het lichaam worden zorgvuldig met de handen in kaart gebracht. De osteopaat kan de bewegingen van de gewrichten voelen en weet zo of deze bewegingen beperkt of overdadig zijn. Hij of zij zal de conditie van het weefsel, de spieren, en het bindweefsel onderzoeken om te zien of deze normaal is of onder stress staat. Zo kan de osteopaat bepalen waar in het lichaam het ideale evenwicht in de structuur en de mechaniek verstoord wordt.

Hoe werkt osteopathie samen met orthodoxe medicijnen?

Osteopathie werkt traditionele medicijnen niet tegen. Het is niet een alternatieve behandelwijze, maar een complementaire. Osteopathie kan zelfstandig of in combinatie met een medische behandeling gebruikt worden. U heeft bij de meeste verzekeringsmaatschappijen geen verwijzing van een arts nodig om voor een vergoeding in aanmerking te komen.